Zpět domů

Účastnice kurzu Tanečních aktualit blogují: Husí krky

tetytitulka

Klára Huvarová: Dvě ženy na lanech

Cirkus TeTy je tvořen dvěma akrobatkami a především dlouholetými kamarádkami Katkou Klusákovou a Pavlou Rožníčkovou. Na Move Fest 2017 toto ženské duo přivezlo inscenaci Husí krky, ve které se v režii a dramaturgii Radima Vizváryho zrcadlí spousta jejich vzpomínek. Osobní příběhy ze životů obou žen jsou skryty hluboko v jádru performance a běžnému divákovi jsou tak trochu utajeny, ale pro TeTy mají velký význam.

Husí krky pro Katku s Pavlou symbolizují čistě „holčičí záležitost“, myšlenku naparování a ženské zvědavosti znázorňují kromě dramaturgického zpracování také pohybem, výrazem v obličeji, vypjatými hrudníky i vyšpulenými rty.

TeTy se ve své tvorbě zaměřují především na závěsnou akrobacii, ale snaží se vyhnout dnes již mainstreamovému pojetí této novocirkusové disciplíny. Samy zmiňují, že je pro ně důležitější obsah inscenací než samotná dokonalost pohybu, a to se odrazilo i na „Husinci“ (jak inscenaci sama Katka Klusáková nazvala).

Scénu ze začátku tvoří dvě svěšená lana a double cloud (což je lano zavěšené nad zemí tak, že připomíná houpačku) a okolní prostor zaplňuje sedm bílých bust jako metafora společnosti. Struktura Husích krků by se zjednodušeně dala popsat jako střídání střetů, menších konfliktů a rivality mezi akrobatkami s usmiřováním, spoluprací a vzájemným respektem. Děj se vždy rozehrává na zemi, ale poté se ženy s rozvinutým motivem přesunují do výšek na lana, kde zapojují vzdušnou, povětšinou párovou, akrobacii, a tím spojují dva v dnešní době oblíbené směry umělecké tvorby – pohybové divadlo a nový cirkus.

Husí krky na první pohled patří k humoristicky zpracovaným titulům. Výrazným komickým prvkem inscenace je dorozumívání mezi interpretkami, které po celou dobu zní spíš jako „huhlání“. Pro diváka je jejich forma řeči a nesprávného vyslovování často nesrozumitelná, může mu tak lehce utéct komická poznámka, ale také důležité upozornění na to, jak se děj bude dále odvíjet, což mně nevyhovovalo a občas mi huhlání přišlo zbytečné. S tímto Katka s Pavlou počítají, berou svůj specifický styl komunikace jako kanál vyhrazený pouze pro ně, ony si navzájem rozumí velmi dobře a tím, co z rozhovorů pochytí publikum, spíše nechávají náhodě. „Husinec“ je přímo protkán citoslovci, vzdychy a průpovídkami, kterými TeTy baví diváky a zároveň občas přiznávají náročnost prováděných prvků a bolest, která jde se vzdušnou akrobacií často ruku v ruce. Hudba inscenaci doplňuje jen zřídka, akrobatky totiž povětšinou ticho zaplňují samy svými hlasovými projevy.

Představení jasně odkazovalo na rukopis Radima Vizváryho, kterého TeTy dokonce samy zmiňují v jedné ze zkomolených průpovídek po výstupu ve stylu „vogue“. TeTy při něm proměnily jeviště v přehlídkové molo a s důrazem na gesta a chůzi modelek předváděly doplňky vytvořené pouze s pomocí akrobatických lan, což zároveň perfektně zapadlo do tématu celého festivalu, kterým je letos Tanec a móda.

Nedílnou součástí díla jsou velké bílé hlavy, se kterými ženy na zemi manipulují. Před koncem představení ještě rozvedou debatu o tom, že busty vypadají stejně, ale každá má jiný tvar, stejně tak jako každý člověk v hledišti je jedinečný. Za svůj život si každý procházíme cestou, která nikdy nebude odkryta nikomu jinému než nám samotným, za každým jedincem je skrytý příběh, ale tímto motivem se TeTy dále zabývají v inscenaci Hrdinky, kterou v Trutnově uvedou začátkem června 2017.

Na lanech ženy předvádí akrobatické kombinace, střídají pózy i dynamické prvky, v jednu chvíli ve vzduchu létají obuté v lodičkách, mění způsoby šplhu a divákovi se tak dostávání se do výšky nejeví monotónně. Duo Katky a Pavly se doplňuje jak na jevišti, tak zřejmě i mimo něj a podle toho také působí jejich vystupování.

Autorky jsou účastnicemi kurzu Pojďte psát o současném tanci, pořádaného Tanečními aktualitami (www.tanecniaktuality.cz)