Zpět domů

MOVE Fest 2018 zahájen

Ve středu 23. května jsme konečně odstartovali pátý ročník MOVE Festu, který nám bude dělat společnost až do neděle. Jako první nastoupila na scénu zkušená tanečnice Sonja Ferienčíková, která se sólem Everywhen výborně zapadla do tématu letošního ročníku. Kolem tance, technologií a nových médií se totiž točilo celé představení. A to doslova.

Sonja společně s vizualistkou Márií Júdovou a hudebnicí Alexandrou Timpau vytvořila dle mého neuvěřitelně silné, místy až děsivé a v každém případě jedinečné dílo, které si mě jako diváka rychle získalo. Sólistka po celou dobu představení, co se týče pohybového materiálu, využívala pouze točení se vpravo doplněné o expresivní pózy, které korespondovaly s rytmem promítaných obrazů na plátnech za tanečnicí a kterými Sonja na diváky přenášela její vlastní prožitek z Everywhen. Jediným kritičtějším momentem představení se stalo samotné ukončení performance. Úmyslem tvůrců totiž bylo přenechat na publiku odpovědnost za to, kdy a jak Everywhen skončí. Přítomným ale tentokrát trvalo nezvykle dlouho, než Sonju z nekonečného točení vysvobodili potleskem a tím ukončili představení.

Inscenace mi ukázala, jak silný může být taneční minimalismus a že i jednoduché použití baterky jako uměleckého prvku může diváka naprosto fascinovat. Everywhen je opravdu vyladěné do sebemenšího detailu a nutí člověka zamyslet se nad cyklením a opakováním historie lidstva plné násilí a apatie.

Autorkám projektu se precizním pohybem performerky, zpracováním 3D projekcí a autorskou hudbou dokonale dokreslující dění na jevišti opravdu podařilo na chvíli přenést na publikum tíhu lidské lhostejnosti, která se s námi vleče od počátku věků a doprovází tak dějiny až dodnes.

Autorka textu: Klára Huvarová